Att man inte förvånar sig längre


Ja det borde man väl kanske göra. Tyvärr är det väl ändå så att jag och många med mig har sett alltför många gånger ur stolta människor genast skall visa upp sina ny födda ungar.

Okej, den här gången syftar jag på valpar men , kattungar, kycklingar, kaniner mfl är också väldigt känsliga i starten och än viktigare är det att modern får uppleva lugn & ro med sina små.

Något att tänka på även när det gäller människovalpar.

Därför kan man ju tycka att det är konstigt när dagens upplysta uppfödare redan efter någon dag släpper in främmande människor till sina små.

Med främmande människor så menar jag alla som inte hör till familjen/ hushållet och dagligen vistas i hemmet.

Ja, visst det är folk man kan känna väldigt väl men... de hör inte hemma helt i den miljön.

Jag vet hur taskig man kan känna sig när det knackar på dörren och en granne vill stiga på eller än värre någon långväga gäst som inte har haft vett att avisera sin ankomst.

Trots det så , blir det till att säga , kom till baka en annan gång men just nu släpper jag inte in någon.

Det är klart att ett stort hus kan underlätta eventuella besök, men lugnet i flocken kan störas( vilket givetvis berör den nyblivna modern) och kom i håg att smitta kan komma med kläderna.

Valpar är underbara och värda att vänta på att besöka.

Så simma lugnt

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Okej,nu är det nog

Ja, äntligen kan jag Blogga igen!

Att vara Fjäril