ser rött igen

Denna gång känns det inte lika positivt och det är nog tur att jag har sovit på saken innan detta inlägg skrivs. På bokmässan såg jag en barnbok som hette Laika.
Boken handlade som jag förväntade mig om den Ryska rymdhunden Laika.
Hela jag reagerade negativt innan jag öppnade boken,troligen för att jag är ett barn av min tid och minns Laikas rymdfärd.
Nu försöker jag oftast tygla eventuella förutfattade meningar, och jag tänkte låta bli boken helt.
Det blir inte alltid som man tänkt sig.
Boken skrek åt mig att den ville bli öppnad.
Jag läste de sista 2-3 sidorna och bläddrade igenom en del.
Nu finner jag det lite pinsamt att stå mässan i Göteborg och gråta offentligt,men jag kan bjuda på det.
Vad jag däremot undrar är varför i hela H....te skriver man den boken och dessutom på detta sättet( nej jag har inte lusläst hela).
Jag tycker inte att det finns många tabu ämnen och barn skall inte skyddas från all form död och elände, men vad tillför den boken barnen???
Att mänskligheten är underlig och lägger ned massor med miljoner på rymdforskning, medan stora delar av befolkningen svälter och vatten bristen är ett stort problem??
Att vi utsätter djur för allahanda grymma tester och försök i mänsklighetens tjänst.
Jag skall inte trötta ut er med mina tankar och åsikter, men jag tvivlar på att någon kan få mig att låna, köpa eller läsa den boken högt för barnen.
Tilläggas bör väl kanske att jag gillar böcker och att läsa högt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Okej,nu är det nog

Ja, äntligen kan jag Blogga igen!

Att vara Fjäril